Kleurcorrectie en kleurafstemming met curven

Hoewel de theorie over kleurcorrectie en kleuren samenvoegen je misschien niet zo interesseert, is dit wel een tutorial die ik je zou aanbevelen. Dat is ook de reden dat ik de video in het Nederlands uitleg. De video is gemaakt door Jesús Ramirez, een grafisch ontwerper/web ontwikkelaar uit San Francisco Bay Area die het leuk vindt om Photoshop te leren aan iedereen die bereid is om te leren! Als je geïnteresseerd bent in fotobewerking en Photoshop leer je gedurende deze uitleg veel meer dan alleen maar iets over kleuren en curven. Er komen verschillende toepassingen en vensters voorbij en ook toegevoegde persoonlijke tips, die je weer een stapje dichterbij brengen om Photoshop te leren doorgronden. In de uitleg wordt regelmatig verwezen naar een afbeelding/figuur. Er staat dan bijvoorbeeld: zie figuur … Je kunt erop klikken om rechtstreeks naar dat figuur te gaan.

Wist je dat je binnen een website met tekst kunt zoeken naar een woord of term door op je toetsenbord gelijktijdig te drukken op Ctrl + F? Onder of boven in je scherm (afhankelijk van welke browser je gebruikt) opent zich een zoekbalkje waarin je een woord kunt toetsen. Dat kan handig zijn om snel nog eens iets terug te lezen en niet de hele tutorial nogmaals door te hoeven spitten.

Onderstaande video is de basis is voor deze uitleg.

In deze tutorial gaan we het hebben over curven en hoe je ze kunt toepassen om je afbeeldingen te corrigeren. Je kunt je voorstellen dat er veel verschillende mogelijkheden zijn om kleurcorrecties te doen, maar de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustment Layer] geeft je daarop veel controle en flexibiliteit. We zullen ook zien hoe je curven kunt gebruiken om kleuren op elkaar af te stemmen als je afbeeldingen samenvoegt.

Als je weet hoe de kleuren werken in Photoshop kun je beter begrijpen hoe curven en het verschuiven van de parameters invloed heeft op je afbeelding. Iedere afbeelding in Photoshop is opgebouwd uit 3 verschillende kleuren: Rood, Groen en Blauw (RGB). In het filmpje is te zien dat de afbeelding van het beeld – Zie figuur 1 (in de Overvloei Optie Bleken – [Blending Mode Screen]) bestaat uit 3 verschillende lagen: uit rood, groen en blauw.

Figuur 1
beeld

En ook de afbeelding van de kleurenbalk, die bestaat uit zo’n beetje alle kleuren die je op een scherm kunt zien, is in feite opgebouwd uit rood, groen en blauw. – Zie figuur 2

figuur2

Alle afbeeldingen die je op je computerscherm ziet, zijn opgebouwd uit rood, groen en blauw. Als je eenzelfde hoeveelheid van alle drie kleuren zou hebben, krijg je wit en de afwezigheid van de drie kleuren staat gelijk aan zwart.

(Anders gezegd: wit bevat licht van alle frequenties. In die zin is wit een combinatie van alle kleuren. Zwarte objecten absorberen licht van alle frequenties. Dit betekent dat er zeer weinig licht wordt gereflecteerd. Zwart is de afwezigheid van licht).

Dus als je wit ziet op je computerscherm, zie je eigenlijk alle drie de kleuren in een gelijke hoeveelheid. Je kunt dit goed zien in Photoshop als je een afbeelding opent en op het n Venster Kanalen [Channel Panel] klikt. Je ziet een rood kanaal, een groen kanaal en een blauw kanaal. Dit is wat Photoshop achter de schermen doet met iedere afbeelding.

Tip: Als je het venster Kanalen [Channels] niet ziet klik je in de menubalk op Venster [Window] en kies je het desbetreffende venster [window] door erop te klikken. Deze is nu (standaard) aan de rechterkant van het canvas (de werkomgeving van Photoshop) zichtbaar.

Als je met luminantiewaarden werkt(= fotometrische maat voor helderheid), en daarbij staat het Info Venster [Info Window] open, kijk dan eens naar de RGB getallen; Zie figuur 3

Figfiguur-3uur 3

 

 

 

 

 

 

 

Wit is over de hele linie 255. Als er naar beneden wordt gescrold (in het grijs verloop) blijven de getallen steeds gelijk aan elkaar. Het rode kanaal, het groene en het blauwe kanaal hebben steeds dezelfde getallen. En zo creëer je luminantie (= lichtsterkte) met RGB.

Als je werkt met een afbeelding waarin een kleurzweem zit dan betekent dit dat er in verhouding meer van één kleur in de afbeelding zit. Als je bijvoorbeeld aan een afbeelding werkt en het heeft een rode zweem dan weet je dat de verhouding niet klopt. Dan zit er meer rood in dan groen en blauw.

Om kleuren te kunnen corrigeren in Photoshop, moet je bekend zijn met het kleurenrad en de tegenovergestelde kleur weten. Zie figuur 4

Figuur 4

figuur-4

 

De tegenovergestelde kleur van rood [Red] is cyaan [Cayan]; groen [Green] het tegenovergestelde is magenta [Magenta]; en van blauw [Blue] is het tegenovergestelde geel [Yellow]. En als je het hebt opgemerkt, dan is dat hetzelfde als CMY (en K zou zwart [Black] zijn) het andere kleurenschema dat wordt gebruikt voor printen. De reden dat je printer cyaan [Cyan], magenta [Magenta] en geel [Yellow] gebruikt is omdat deze kleuren controleren hoeveel rood, groen en blauw licht van je papier reflecteert, want we kunnen deze kleuren niet controleren met alleen papier en inkt. Dit houdt in dat RGB een additieve menging is en CMYK een subtractieve menging. Als je dus een afbeelding hebt waar verhoudingsgewijs teveel rood in zit, kun je dit in balans brengen door er cyaan aan toe te voegen, waardoor de afbeelding er beter uit ziet. Hetzelfde geldt voor geel. Als er teveel geel in zit kun je blauw toevoegen enzovoorts. Hiermee dien je rekening te houden als je werkt met curven en kleurencorrectie zodat je begrijpt waar je mee bezig bent. Om eerlijk te zijn, hoef je dit niet allemaal te onthouden, maar het is handig om te begrijpen hoe het in z’n werk gaat, zodat je ingewikkelde problemen kunt oplossen.

Nu je de basiskennis hebt hoe kleuren werken in Photoshop openen we een afbeelding en proberen de rode kleurzweem te corrigeren door gebruik te maken van curven en niet-destructief te werken (Anders gezegd: niet-destructief werken houdt in Photoshop in dat je het originele bestand niet beschadigt en aanpassingen eenvoudig ongedaan kunt maken of aan kunt passen)

Maak een Aanpassingslaag Curven [Curves Adjustments Layer]. Klik onderin het Lagen Venster [Layers Palet] op het 4e icoontje. Nu opent een uitrolmenu. Klik op Curven [Curves]. Er wordt nu een Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer] aangemaakt in het Lagen Venster [Layers Palet]. Zie figuur 5

Figuur 5

figuur-5

Tip: Als je het Lagen Venster (1) [Layers Palet] niet ziet:

Ga bovenin Photoshop in de menubalk naar Venster (2) [Window] en klik in het uitrolmenu op Lagen (3) [Layers] Zie figuur 6

Figuur 6

lagen

Zoals je waarschijnlijk kunt zien hebben we een rode zweem in de afbeelding. Als we nu teruggaan naar het kleurenrad is de tegenovergestelde kleur van rood: cyaan. Dus om het probleem in de afbeelding op te lossen, moeten we het teveel aan rood verwijderen.

Tip: Als je een Aanpassingslaag (1) [Adjustments Layer] aanmaakt opent tegelijkertijd een Eigenschappen Venster (2) [Properties Window] dat bij de Aanpassingslaag [Adjustment Layer] hoort waarbij je diverse opties hebt om aanpassingen te doen. Zie figuur 7

Figuur 7

figuur-6

Klik op de twee kleine driehoekjes naast de knop RGB (3). In het uitrolmenu kun je nu kiezen voor rood (4).

De lijn in het curven venster werkt ongeveer als een lichtschakelaar. Als je de curve naar boven trekt verhoog je de hoeveelheid licht in de afbeelding, in dit geval de hoeveelheid rood. Als je de curve naar beneden trekt verminder je het licht en maak je het donkerder in de tegenovergestelde kleur in dit geval: cyaan. Je ziet dat de afbeelding er nu al beter uit ziet. Je kunt zelfs het linker schuifje in het Curven Venster [Curves Window] van rood naar rechts schuiven tot de pieken, omdat er links helemaal geen kleureninformatie is. Dit is uiteraard een beginnetje in de totale correctie en op deze wijze doe je dat vooral op het oog.

Tip: Door op het oogje te klikken voor de Laag [Layer] in het Lagen Venster [Layers Palet] kun je een laag aan of uit zetten. Je kunt dan zien hoe de afbeelding er voor de aanpassingen uit zag en hoe er na. Zie figuur 8

Figuur 8

Figuur-7

Als je dat zou willen kun je in de verschillende kleurenkanalen aanpassingen maken (Zie figuur 7) om de afbeelding te verbeteren of je kunt de RGB knop gebruiken om alle kanalen tegelijk aan te passen.

Wil je de kleurencorrectie niet op het oog doen, maar nauwkeuriger, dan is er nog een andere methode.

Open een afbeelding en maak wederom een Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustment Layer]. Zie figuur 9.

Figuur 9

Figuur-8

Deze keer gebruiken we de pipetten (1). De bovenste pipet met zwart binnenin bepaalt de donkerste kleuren van een afbeelding, het Zwarte Punt [Black Point]. De middelste bepaalt de grijzen, dat is het Midden Punt [Mid Point] en de onderste bepaalt de lichten en dat is het Witte Punt [White Point]. Zoek met het witte pipet (= onderste pipet: klik erop met de linker muisknop) het lichtste punt in de afbeelding en klik op die plek met de linker muisknop in de afbeelding. Doe hetzelfde met het zwarte pipet. Klik erop met de linker muisknop ingedrukt en klik in de afbeelding op de donkerste plek. En doe hetzelfde met grijs. Zoals het er nu uitziet is het een stuk beter, maar is het vinden van de juiste punten volledig op het oog gedaan. We gaan de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustment Layer] daarom verwijderen en een meer nauwkeurige methode toepassen.

Tip: Een laag verwijderen doe je zo. Selecteer de laag door erop te klikken met de muis en sleep de laag met ingedrukte linker muisknop naar het icoontje helemaal rechts onderin het Lagen Venster [Layers Palet]. Dat is de prullenbak.

of

Selecteer de laag door erop te klikken met de muis en druk de knop Delete in op je toetsenbord

Je hebt op dit moment dus alleen nog de afbeelding geopend in Photoshop. Maak weer een Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer]: Zie figuur 5. Deze keer laten we Photoshop de donkerste en lichtste punten aangeven. Klik met de linker muisknop ingedrukt op de Achtergrond Laag [Background Layer] in het Lagen Venster [Layers Palet]. Ga vervolgens naar de menubalk bovenin Photoshop en klik op Afbeelding (1) [Image] > Aanpassingen (2) [Adjustments] > Drempel (3) [Threshold] Zie figuur 10

Figuur 10

Figuur-9

Er opent zich nu een Drempel Venster [Threshold Window] met onderin een schuifje.

Ter info: Het Drempel Venster [Threshold Window] werkt op dezelfde manier als het Histogram [Histogram].. links de donkere delen van de afbeelding, rechts de lichtere delen van de afbeelding.

Als je het schuifje naar links schuift en vervolgens naar de eerste piek aan de linker kant zie je in de witte afbeeldingslaag zwart verschijnen. Dit zijn de donkerste delen in de afbeelding (de zwarten). Als je nu Alt + Shift in drukt op je toetsenbord zie je boven je pipet een klein icoontje. Hou deze toetsen ingedrukt en klik nu met je pipet op het zwart in de afbeeldingslaag. Het icoontje staat nu samen met het nummer 1 op die plek (=een markering). Doe hetzelfde met de lichten. Schuif het schuifje helemaal naar rechts en vervolgens naar de eerste piek aan de rechterkant. Als je nu wit ziet op de zwarte achtergrond zijn dat de lichtste delen in je afbeelding. Klik tussentijds op het Voorvertoning [Preview] vinkje om er zeker van te zijn dat je niet de uitgebeten delen van je foto markeert als witten. Je wilt de lichtste delen markeren met daarin details. De videomaker heeft er hier voor gekozen om de pijlen op de parkeerplaats te markeren omdat die hoogstwaarschijnlijk wit zijn. Houdt wederom de Alt + Shift toetsen ingedrukt op je toetsenbord en klik op het wit in de afbeeldingslaag. Je krijgt nu een markeerpunt voor de witten bestaande uit een icoontje met het nummer 2. Zie figuur 11

Figuur 11

Figuur-10

Klik vervolgens op de knop Annuleren [Cancel] (De markeerpunten zijn immers gezet en dat was het doel en worden onthouden door Photoshop)

Tip: Als je tussentijds een fout hebt gemaakt heb je verschillende mogelijkheden om dat te herstellen.
Ctrl + Z = 1 stap terug
Bovenin de menubalk: Bewerken [Edit] > Stap terug [Step Backwards]
In Historie Venster [History Window] klik op eerdere stappen om terug te gaan. Als Historie Venster [History Window] niet zichtbaar is: bovenin de menubalk naar Venster [Window] > Historie [History] (zelfde wijze als in figuur 6)

Selecteer de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer] in het Lagen Venster [Layers Palet] en klik op het aanpassings icoontje in het Lagen Venster [Layers Palet]. Daarmee komt het Eigenschappen Venster [Properties Window] weer tevoorschijn. Klik vervolgens in het Eigenschappen Venster [Properties Window] van de curven op het eerste pipet (van de zwarten). (Je ziet nu dat de zojuist gemaakte markeerpunten 1 en 2 weer zichtbaar worden). Klik met het pipet van de zwarten op de markering 1 in de afbeelding. Datzelfde doe je met het pipet voor de lichten (de onderste van de drie). En die klik je uiteraard op de markering 2 (van de lichten).
Er is geen exact midden punt (van de grijzen) aan te wijzen, dus je kunt dat doen door met het pipet voor de grijzen (het middelste pipet) op gevoel ergens in je afbeelding te klikken en te kijken of het resultaat naar je zin is.

Je kunt nu met de curven techniek die je als eerste mogelijkheid hier hebt gezien, nog verder fijn afstemmen (Zie figuur 7). Als je niet meer goed hebt onthouden wat de tegenovergestelde kleuren zijn van RGB (rood, groen, blauw) kun je dat eenvoudig checken in Photoshop zelf met een ezelsbruggetje. Ga naar de menubalk Afbeelding (1) [Image] > Modus [Mode] Zie figuur 12

Figuur 12

Figuur-12

Aan de rechterkant van het uitrolmenu staat RGB. Direkt daaronder CMYK. R(ood) staat boven C(yaan); G(roen) staat boven M(agenta) en B(lauw) staat boven Y(ellow = geel)

——————–

Iets anders dat je met curven kunt doen is de kleurtoon van een afbeelding afstemmen op een andere afbeelding als je meerdere afbeeldingen samenvoegt. De videomaker heeft een afbeelding van de lucht en wil het vliegtuig samenvoegen met de lucht. (Het vliegtuig is al losgemaakt van een achtergrond en op een nieuwe transparante laag gezet. Het maken van selecties zal ik uit leggen in een andere tutorial). Er zijn een aantal mogelijkheden binnen Photoshop om kleuren op elkaar af te stemmen. Zoals gezegd is één van de mogelijkheden gebruik te maken van Curven [Curves]. (op de site van Jesús Ramirez kun je de in de video gebruikte afbeeldingen downloaden).

Open de afbeelding van de lucht/het vliegtuig in Photoshop en maak een nieuw Curven Aanpassingslaag [Curve Adjustments Layer] Zie figuur 5.

Tip: Photoshop “leest” de lagen [layers] van boven naar beneden. Iedere aanpassing die je doet met een Aanpassingslaag [Adjustments Layer] wordt automatisch doorgevoerd op alle lagen daaronder, tenzij je een Uitknipmasker [Clipping Mask] maakt. Een Uitknipmasker [Clipping Mask] zorgt ervoor dat de aanpassingslaag alleen betrekking heeft op de afbeeldingslaag er direct onder. Zie figuur 13

Figuur 13

figuur.13

Maak nu een Uitknipmasker [Clipping Mask] door met je muis tussen de twee lagen te gaan hangen en tegelijkertijd Alt in te drukken op je toetsenbord en de linker muisknop in te drukken (1). Een andere manier is om de aanpassingslaag in het Lagen Venster [Layers Palet] te selecteren (door erop te klikken) en daarna op het eerste icoontje onderin het Curven Venster (2) [Curves Window] te klikken. De aanpassingen in de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer] hebben nu alleen betrekking op de afbeeldingslaag er direct onder. Zie figuur 13 .

Figuur 14

figuur.14

Zorg er voor dat het curven icoon in het Lagen Venster (1) [Layers Palet] is geselecteerd. Dat doe je door erop te klikken met de linker muisknop. (NB: In de video gaat dit fout doordat het Masker [Mask] is geselecteerd in plaats van de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer]). Klik bovenin het Eigenschappen Venster [Properties Window] van het Curven Venster [Curves Window] op het icoontje met de streepjes en het driehoekje (2). Hier opent een uitrolmenu voor de opties van de curven. Kies hier voor de Automatische Opties (3) [Auto Options] door erop te klikken met de linker muisknop. Nu opent het venster Automatische Kleur Correctie Opties (4)[Auto Color Correction Options]. Klik daar op de radio-knop Zoek Donkere & Lichte Kleuren [Find Dark & Light Colors], want we concentreren ons hier alleen op de Schaduwen [Shadows] en Hooglichten [Highlights].

Tip: Om een Venster [Window] te verplaatsen op het canvas (de werkomgeving van Photoshop) houd je de bovenste rand van het Venster [Window] met ingedrukte linker muisknop vast en kun je het venster verslepen naar iedere gewenste locatie op het canvas.

Met het venster Automatische Kleur Correctie Opties (4) [Auto Color Correction Options] open klik je op het zwarte vakje van de Schaduwen [Shadows]. Nu opent het Venster Kleurkiezer [Color Picker Window]. Zoek nu met het pipet het donkerste deel van de afbeelding. Zoeken naar het donkerste punt kun je op het oog doen of door middel van Drempel [Threshold] zoals we eerder hebben gedaan vanaf figuur 10. Als je een geschikt donker punt hebt gevonden klik je erop met de linker muisknop ingedrukt en daarna op OK. Het zelfde doe je met het witte vakje: de Hooglichten [Highlights], maar je wilt in de afbeelding geen door de zon uitgebeten wit selecteren (want daarin zit geen enkele informatie/details), dus kies je in deze afbeelding liever voor een licht geel. Als je niet helemaal tevreden bent met het resultaat kun je in het Venster Kleurkiezer [Color Picker Window] de kleur veranderen door met de linker muisknop ingedrukt het cirkeltje in het venster te verslepen. Nadat je klaar bent met de kleuren klik je in het venster Automatische Kleur Correctie Opties (4) [Auto Color Correction Options] op OK. Er opent zich nu een venster met de vraag: Wil je de nieuwe kleuren als standaard instellen? [Save the new target colors as defaults?]. Klik Nee [NO].

Desgewenst kun je in het Curven Venster [Curves Window] in het rode, groene en blauwe kanaal(Zie figuur 7) nog verdere aanpassingen doen. (Ter verduidelijking: het rode kanaal, omdat je het vliegtuig qua kleurtoon beter wilt afstemmen op de rode kleur van de lucht – curve omhoog en de gele kleur in de lucht – curve omlaag in het blauwe kanaal want geel is immers het tegenovergestelde van blauw. Wellicht nog een beetje groen omlaag voor het toevoegen van een oranje/magenta kleurtje).

Door op het oogje van de Curven Aanpassingslaag [Curves Adjustments Layer] te klikken kun je het verschil zien tussen voor en na bewerking.

Hoewel dit niets te maken heeft met kleurcorrectie, kun je nog een aantal dingen doen om de samengevoegde afbeelding er nog beter uit te laten zien. Maak in het Lagen Venster [Layers Palet] een nieuwe laag door onderin op het 2e icoontje van rechts te klikken. Zie figuur 15.

figuur.15

Maak de nieuwe transparante laag vast aan het vliegtuig door er een Uitknipmasker [Clipping Mask] van te maken: Zie figuur 13, zodat de bewerkingen alleen effect hebben op het vliegtuig en niet op de laag eronder: de lucht.

Selecteer in het Gereedschapsvenster [Tools Window] het grote zachte Penseel (1) [Brush Tool] Zie figuur 16.

Figuur 16

figuur-16

Door op het kleine driehoekje naast het Penseel (1) [Brush Tool] te klikken komt er een sub-menuutje tevoorschijn met aanverwante gereedschappen. Kies hier uit de bovenste: het Penseel [Brush Tool].

Tip: Het Gereedschapsvenster [Tools Window] staat standaard aan de linkerkant in een lang lint. Als je de Gereedschappen [Tools Window] meer naast elkaar wilt hebben klik je bovenin het Gereedschapsvenster [Tools Window] op de twee kleine driehoekjes. Om te herstellen: weer op de kleine driehoekjes klikken.

Tip: Bij ieder willekeurig gereedschap dat je aanklikt in het Gereedschapsvenster [Tools Window], verandert de optiebalk (bovenin Photoshop) mee en krijg je daar als het ware een submenu met gebruiksmogelijkheden voor het gereedschap.

Klik in de nu ontstane optiebalk (zie tip hierboven) op het driehoekje naast het getal (2)(de grootte van het Penseel [Brush Tool]). Er opent zich nu een nieuw venster (3) waar je de eigenschappen van het Penseel Gereedschap [Brush Tool] kunt regelen. Door een hoger getal in te typen (4) (of het schuifje van de Grootte [Size] naar rechts te schuiven) maak je het Penseel [Brush Tool] groter. Als het schuifje van de Hardheid (5) [Hardness] op 0 staat is het penseel zacht; hoe hoger het getal hoe harder. Neem een groot zacht penseel. Als je klaar bent met het instellen van het Penseel [Brush Tool] kun je op het canvas klikken met je linker muisknop. Het venster wordt dan automatisch afgesloten.

Nu je een penseel hebt geselecteerd gaan we een kleur kiezen om te verven. Klik in het Gereedschap Venster [Tools Window] op de voorste kleur (6). Nu opent het Venster Kleurkiezer [Color Picker Window]. Kies voor een gele kleur. En een manier om een exacte kleur geel te krijgen onthoud dan: Geel (7) is het ontbreken van Blauw en dus 255 Rood en 255 Groen in de RGB kanalen (zie voor het begrip wat we hebben geleerd in Zie figuur 3). Hetzelfde geldt voor Cyaan. Als je Cyaan wilt is in de RGB kanalenkiezer Rood 0, Groen 255 en Blauw 255 (rood is immers de tegenovergestelde kleur van cyaan). Als je Magenta wilt, type je in de RGB kanalenkiezer voor Rood 255, voor Groen 0 en voor Blauw 255. Als je in de RGB kanalenkiezer hebt Rood 255 Groen 255 en Blauw 255, krijg je Wit. Samengevat: het ontbreken van een bepaalde kleur geeft de tegenovergestelde kleur. Maar zoals gezegd kiezen we Geel (in de RGB kanalenkiezer Rood 255 en Groen 255 en Blauw 0). Klik vervolgens op OK (8).

Zorg dat de transparante lege laag in het Lagen Venster [Layers Palet] is geselecteerd. Verf nu met het gele penseel over voornamelijk de linkerzijde van het vliegtuig (want daar komt immers de zon vandaan in de lucht afbeelding). Dubbelklik daarna op de transparante laag in het Lagen Venster [Layers Palet]. Er opent zich nu een nieuw venster. Het Laagstijl Venster [Layer Style Window]. We gaan fijner afstemmen met de Overvloeien Als [Blend if] optie. Zie figuur 17.

Figuur 17

figuur.17

Tip: Met de Overvloeien Als [Blend If] optie kun je aan de hand van twee schuifbalken de directe menging van de huidige of onderliggende lagen aangeven. Verschuif je de zwarte pijltjes dan worden de donkere kleuren transparant gemaakt en met de witte pijltjes de lichte kleuren.

Voor de Onderliggende Laag [Onderlying Layer] worden de donkere kleuren beschermt (donker is aan de linkerkant van de schuif), want de videomaker wil niet dat de donker kleuren worden aangetast door de gele kleur. Schuif de inregelschuif van de Onderliggende Laag [Onderlying Layer] naar rechts. Er ontstaat nu een harde overgang in de afbeelding tussen de gele en de donkere tinten. Je kunt de overgang zachter maken door de inregelschuif van de Onderliggende Laag (Zie figuur 17) [Onderlying Layer] te splitsen: klik op het driehoekje van de inregelschuif en toets tegelijkertijd Alt in en sleep het rechter driehoekje naar rechts. Nu ontstaat er een zachtere overgang. Klik op OK als het naar je zin is. Als het effect toch nog teveel is naar je zin, kun je dit aanpassen door de inregelschuif Dekking [Opacity] in het Lagen Venster [Layers Palet] naar links te schuiven of in het getallen venstertje een lager getal te typen. Zie figuur 18.

Figuur 18

figuur-18

Iets anders dat je ook nog zou kunnen doen is een lensflare toevoegen.

Maak een nieuw laag (Zie figuur 15) en vul deze met zwart.

Tip: Om de voor- en achtergrond kleur in het Gereedschapsvenster [Tools Window] te herstellen – standaard staat dit op voorgrond zwart en achtergrond wit – en is het derde icoon van onderen: druk op je toetsenbord op D, om de voor- en achtergrondkleur te wisselen: druk op je toetsenbord op X

Als de voorgrond kleur in het Gereedschapsvenster [Tools Window] zwart is, toets dan tegelijkertijd op Alt + Backspace. De nieuwe transparante laag vult zich dan met de voorgrond kleur. Ga bovenin het menu naar Filter [Filter] > Rendering [Render] > Zon [Lens Flare]. Klik in het volgende venster: Zon Venster [Lens Flare Window] de radio-knop 105mm Prime aan op 100% Helderheid [Brightness] en sleep de flare in het voorbeeldvenstertje op gevoel naar de juiste plek. Klik daarna op OK.

Figuur 19

figuur.19

Zie figuur 19. Zet de Overvloei Optie [Blending Mode] in het Lagen Venster [Layers Palet] op Bleken [Screen]. Druk daarvoor op het kleine driehoekje waar standaard Normaal (1)[Normal] staat en kies Bleken (2)[Screen]. Ga vervolgens bovenin de menubalk naar Afbeelding (3) [Image] > Aanpassingen (4)[Adjustments] > Kleurtoon/Verzadiging (5) [Hue/Saturation]. Er opent een nieuw venster: Kleurtoon/Verzadiging Venster [Hue/Saturation Window], vink rechts onderin aan: Inkleuren (6) [Colorize] en schuif het inregelschuifje Kleurtoon (7) [Hue] naar geel en klik op OK (8). Het lijkt nu echt alsof het vliegtuig in de zonsondergang vliegt. Alle gedane aanpassingen zijn niet-destructief omdat ze op aparte lagen zijn gedaan. Je kunt altijd terug om binnen de aanpassingslagen correcties aan te brengen.

Tip: Wil je ook nadat je de afbeelding al hebt opgeslagen later nog wijzigingen aan kunnen brengen, dan moet je de afbeelding Opslaan Als *Tiff of *PSD bestand