Het waarom van licht effecten

 

Foto: Calvin Hollywood

Hebben we die ongein wel nodig: overstralingseffectjes maken en lampjes aan doen in Photoshop? Natuurlijk niet echt en dat is eigenlijk ook niet de achterliggende gedachte om videos van YouTube uit te leggen. Photoshop en in mindere mate Lightroom zijn best wel veelomvattende programma’s. Al doende raak je bekend met de mogelijkheden en leer je waarvoor de gereedschappen en functionaliteiten dienen en nog belangrijker hoe je dat zelf zou kunnen gebruiken. Hoe meer methodes je kent om eenzelfde effect te bereiken, hoe beter je weet voor welke methode je kunt kiezen zodat de klus zo snel en effectief mogelijk geklaard is. Soms zul je er zelfs voor kiezen om praktisch niets aan een foto te doen, omdat je al tevreden bent over het resultaat SOOC (straight out of the camera) zo uit de camera. Voor nu een YouTube video van de Duitse Fotograaf en Photoshopper Calvin Hollywood.

Calvin Hollywood is een Duitse Photoshop goeroe (hij won de Photoshop Guru Award)
Het lijkt een artiestennaam, maar het is dus echt zijn eigen naam!
Hij is met name bekend geworden door zijn herkenbare bewerkingstechniek, die hij zelf noemde Calvinize!
Hij maakte een video over tegenlichteffect/lens flare, die ik onderstaand in het Nederlands heb uitgelegd.
Een eenvoudig, hij zegt zelf, bij toeval ontdekt trucje

Calvin laat een methode zien hoe je tegenlicht / lens flare kunt maken, die volgens hem iedereen kan begrijpen en kan doen omdat het super, super eenvoudig is. Hij gebruikt dat effect graag op een plek waar een onderwerp zich voor een achtergrond bevindt waar overstraling zit in de opname. Hier in de achtergrond heb je lichte ramen. Dat is zo’n plek waarin hij graag een overstralingeffect toepast.
De techniek kun je ook toepassen om een lampje “in te schakelen”. Dat kleine lampje aan het plafond bijvoorbeeld (op 1.05 van de video)
Er zijn meerdere methodes om dit effect te bereiken, bijvoorbeeld met het penseel [brushes], erin schilderen. Dat is een manier waarbij je met een opvultechniek structuur in de lens flare aan kunt brengen.

Ter informatie:
Op 1.22 van de video: (Calvin heeft in de video meerder bewerkingslagen in het Lagen Venster [Layers Palet] staan, die ik als vertaler natuurlijk niet heb. Ik gebruik alleen een plaatje van zijn al bewerkte afbeelding uit de YouTube video om uit te leggen.)

Open een eigen foto die je wilt gebruiken voor deze techniek.
Er staat nu een laag [layer] in het Lagen Venster [Layers Palet]. De laag heet Achtergrond [Background]

Tip:  Als je het Lagen Venster (1) [Layers Palet] niet ziet:

Figuur 1

Lagen
Om een venster [window] te openen klik je in de menubalk op Venster [Window = 2] en kies je het desbetreffende venster [window] door erop te klikken. Als er een vinkje voor staat in het venster menu [window menu =3] is het venster geopend. Het nummer dat er achter staat is een sneltoets op het toetsenbord om een venster op te roepen of te sluiten, zonder tussenkomst van de klikken in de menubalk. Vensters [Windows] zijn verplaatsbaar door deze boven aan de rand met de linkermuisknop ingedrukt te verslepen en los te laten op de plek waar je het wilt hebben. Als je onder aan op de rand van een venster [window] gaat hangen, verschijnt er een dubbele pijl. Met een ingedrukte linkermuisknop kun je het venster dan langer of korter maken. Hetzelfde kun je doen met de zijkanten (breder of smaller).

Maak een nieuwe laag [layer]. Dat doe je door op het 2e icoontje van rechts, onderin het Lagen Venster [Layers Palet] te klikken.

Figuur 2
nwe_laag

Figuur 3

Figuur 3

Deze nieuwe laag vullen we met zwart. Ga naar de menubalk (bovenin Photoshop) naar
Bewerken [Edit] > Vullen [Fill] > er verschijnt een venstertje. Kies onder Inhoud [Content] met het kleine driehoekje Zwart [Black] > OK
Denk niet dat we nu een Renderingsfilter [Render] gebruiken, dat is immers al een bekende methode.

Ter info: In de menubalk onder Filter > Rendering [Render] vind je de sub menu’s [Lens Flare] en Belichtingseffecten [Lightings Effect].
De methode die Calvin ons laat zien is een, tot nu toe, nog onbekende techniek.

Figuur 4
image-gallery

Ga in de menubalk naar Filter (1) > Filtergalerie (2) [Filter Gallery] >Artistiek (3) [Artistic] >Plastic (4) [Plastic Wrap]

Tip: Als je geen plaatjes ziet onder de map Artistiek [Artistic] klik dan op het kleine driehoekje dat voor de map staat. De map gaat nu open.

Het maakt niet uit welke parameters je gebruikt, als je er maar op let dat het schuifje van de Hooglichten Sterkte (5) [Highlight Strength] helemaal naar rechts staat > OK

Figuur 5

blend_mode
Zet de Overvloeimodus [Blending Mode] in het Lagen Venster (Layers Palet] op Bleken [Screen] (klik op de driehoekjes achter de knop Normaal [Normal]), daardoor wordt alles ONzichtbaar wat zwart in beeld is. Alles wat licht is blijft zichtbaar. Je ziet nu een duidelijke wit schijnsel (= lens flare) . Klik nu met je muis op het Verplaatsen gereedschap [Move Tool]. Nu kun je met de linkermuisknop ingedrukt, de lens flare overal in het beeld neerzetten.

Tip:
Het Verplaatsen gereedschap [Move Tool] staat helemaal bovenin het Gereedschapsvenster [Tools] (aan de linkerkant van het canvas: de werkruimte van Photoshop). Door het klikken op een gereedschap, kies je dat gereedschap om ermee te werken.
Het Gereedschapsvenster [Tools] staat standaard aan de linkerkant in een lang lint. Als je de gereedschappen [tools] meer naast elkaar wilt hebben klik je bovenin het Gereedschapsvenster [Tools] op de twee kleine driehoekjes. Om te herstellen: weer op de kleine driehoekjes klikken.

Je kunt nu bijvoorbeeld, als de lens flare iets te groot is, deze transformeren. Je kunt de donkergrijze pixels aan de buitenrand van de flare wat lichter maken, waardoor de flare kleiner wordt. Klik daarvoor eerst op de flare laag = Laag 1 [Layer 1].
We gaan een Aanpassingslaag [Adjustmentlayer] toevoegen.

Tip:
Hier volgen 3 methoden om Aanpassingen door te voeren of een Aanpassingslaag [Adjustmentlayer] toe te voegen .

Figuur 6
methode_een

In de menubalk Afbeelding [Image] > Aanpassingen [Adjustments] > Niveaus [Levels]

De aanpassingen worden gemaakt op de Laag zelf. Er wordt dus geen speciale Aanpassingslaag [Adjustment Layer] toegevoegd!

en

Figuur 7
methode_twee

Onder aan in het Lagen Venster [Layers Palet] (4e icoontje) Maak nieuwe vullaag of aanpassingslaag [Create new fill or adjustmentlayer] . Dan verschijnt er een uitrolmenu en kies je Niveaus [Levels]

of

Figuur 8
methode_drie

In het Venster [Window] Aanpassingen [Adjustments]:

Tip:  Als je het venster Aanpassingen [Adjustments] niet ziet klik je in de menubalk op Venster [Window] en kies je het desbetreffende venster [window] door erop te klikken.

Dus: In het Venster [Window] Aanpassingen [Adjustments]:
Aanpassing toevoegen [Add an Adjustment] >Niveaus (1) [Levels] er komt dan een witte aanpassingslaag bij in het Lagen Venster [Layers Palet]> Uitknipmasker maken (3) [Clipping Mask] Je zit nu nu een gebogen pijltje op de Niveau 1 [Levels 1] laag wijzen naar de laag er onder. De aanpassingen die je doet met de Niveaus [Levels] hebben doordat je een Uitknipmasker [Clipping Mask] hebt gemaakt ALLEEN invloed op de laag die er direct onder zit: de flare laag (en niet op de lagen die daar weer onder zitten.
Je kunt nu bijvoorbeeld met het middelste schuifje (4) de midden kleurtonen van de flare iets verminderen (naar rechts schuiven) Dan wordt de lens flare (tegenlicht) wat kleiner.

Stel nu dat we het licht op het plafond aan willen doen (op 4.04 in de video), dan schuif je de flare bovenop de lamp. Klik daarvoor met je muis op het Verplaatsen gereedschap [Move Tool]. Nu kun je met de linkermuisknop ingedrukt, de lens flare bovenop de lamp neerzetten. Dat ziet er goed uit, maar de flare is wit en de foto die Calvin gebruikt is wat warmer van opbouw, dus moeten we ook de lichtbron die eerder wat oranje was, qua kleurtoon wat warmer maken.
En ook dat laat Calvin in de video zien.

aanpassingslaag

Wederom de flare laag = Laag 1 [Layer 1] selecteren door erop te klikken. Aanpassingslaag toevoegen in het venster Aanpassingen [Adjustments] Selectieve kleur (1) [Add an Adjustmentlayer Selective Color]. Zorg dat bovenin het Eigenschappen Venster [Properties Window] Selectieve kleur (2) [Selective Color] is geselecteerd door erop te klikken en niet Maskers [Masks] Weer een Uitknipmasker (3) [Clipping Mask] maken zodat de aanpassingslaag alleen effect heeft op de onderliggende laag. Deze lens flare bestaat uit lichte beeldpixels Dat houdt in dat we in de Selectieve Kleur Aanpassingslaag [Selective Color Adjustments] naar Wit (4) [White] gaan (in het witte bereik) en dat kunnen we inverven. Als Wit [White] niet zichtbaar is, op de twee kleine driehoekjes klikken op de Kleuren [Colors] knop en Wit [White] aanklikken.. Als we een beetje spelen met de schuifjes van de kleuren; een beetje Cyaan [Cyan] toevoegen en Geel [Yellow] , dan kun je de flare (het lichtje) met de Niveaus [Levels] nog wat kleiner maken of groter maken

Calvin sluit af met: Soms experimenteer je en ontdek je iets…waarbij je na zo lang te hebben gewerkt met Photoshop nog denkt : wat gebeurt hier? Een trucje met Plastic [Plastic Wrap] op een zwarte laag… maar het werkt! En dat wou Calvin ons in deze Photoshop tutorial laten zien. Hij hoopt dat je er iets mee kunt en hij vraagt, als je deze techniek hebt gebruikt, dan het resultaat te posten als comment/reactie in zijn YouTube kanaal.

error: Content is protected !!