5 Formidabele trucs met Laagmaskers

Laagmaskers [Layer Masks] geven de meest uitgebreide niet-destructieve aanpassingsmogelijkheden in Photoshop. En als je de bewerkingen opslaat als TIFF of PSD (incl alle lagen) kun je ook later nog aanpassingen doen, zonder opnieuw te hoeven te beginnen. Als je het werken met Laagmaskers beheerst, geeft je dat veel mogelijkheden om afbeeldingen naar wens aan te passen. Joshua Cripps maakt onder de naam: “Professional Photography Tips” video tutorials. Hij heeft een video geupload getiteld: “5 Fromidabele trucs met Laagmaskers”. Hoewel de gemaakte aanpassingen in de video, weer vragen om andere aanpassingen en de bewerking op deze manier wat onzinnig lijkt, leer je gaande weg weer een paar leuke trucs.

Als je meer over Joshua Cripps hem en zijn werk wilt lezen dan vind je hier – klik zijn website.

Voor de goede orde: ik beschik niet over het bestand dat Joshua Cripps gebruikt in de video en laat dus uitleg zien op een screenprint van de afbeelding uit de video. De afbeelding is het eigendom van Jushua Cripps.

In de video laat Joshua Cripps je (volgens eigen zeggen) 5 formidabele mogelijkheden zien die je moet weten over Laagmaskers [Layer Masks].

Wellicht vind je de getoonde afbeelding oke zo, maar deze heeft volgens de maker wat contrast nodig. Een veel gebruikte methode om contrast toe te voegen aan een afbeelding is het maken van een S-curve in een Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves].

Afbeelding 1
curven-aanpassingslaag-groot

Zorg er voor dat het Lagenvenster [Layers Panel] zichtbaar is. Als dat niet het geval is ga dan in de Menubalk [Menu Bar] naar Venster [Window] > Lagen [Layers].

Klik in het Lagenvenster [Layers Palet] op het 4e icoon (zie 1) en in het uitrolmenu op Curven [Curves] (zie 2). Er opent zich nu een Eigenschappen venster Curven [Properties Window Curves] (zie 3). Zorg er voor dat bovenin het tabblad Curven [Curves] is geselecteerd (dat doe je door erop te klikken). Op 0.33 van de video; trek met ingedrukte linkermuisknop de hooglichten [Higlights] naar boven (zie 4) en doe hetzelfde met de schaduwen [Shadows] (zie 5), maar trek deze naar beneden, zodat er een S-vorm ontstaat.
Op deze wijze creeër je drama in de lucht en reflecties. Het is vooral de bedoeling om drama te creëren in de lucht maar nu krijg je ook overbodig veel contrast in de bomen, de bergen, de wolken en reflecties.
Op welke wijze kun je het contrast nu beter doseren en plaatsen?
Truc nr. 1 op 1.14 van de video: Ga in de Menubalk [Menu Bar] naar Afbeelding [Image] > Afbeelding toepassen [Apply Image]. Er opent zich nu een venster Afbeelding toepassen [Window Apply Image], laat de standaard instelling staan en klik op OK. Photoshop maakt nu een kopie van de afbeelding in grijswaarden [Grayscale] en voegt die kopie toe aan het Curven Lagenmasker [Curves Layer Mask]

Om te controleren wat het effect is: Klik met de linkermuisknop + Alt op de miniatuur [Thumbnail] van de Aanpassingslaag [Adjustmentlayer]. Alles wat donker is, zoals de bomen en de bergen, worden nu minder door het curven contrast aangepast en alles wat licht is krijgt meer informatie uit de Aanpassingslaag [Adjustmentlayer]. Dit is een erg eenvoudige, snelle manier om aanpassingen te doen aan het lichte deel van een afbeelding.
Als je het effect zou willen omdraaien en meer aanpassingen wilt toepassen op de donkere delen in de afbeelding: Afbeelding toepassen [Apply Image], zoals hierboven beschreven en nadat het masker is aangemaakt: op de miniatuur van de Aanpassingslaag [Adjustmentlayer] klikken + Sneltoets Ctrl+I. Op 2.24 van de video: De grijswaarden in het Lagenmasker [layer Mask] worden nu omgekeerd.

Stel nu dat je toch een beetje contrast in de bomen en bergen wilt hebben. Op 3.06 van de video: Hoe kun je dat dan terughalen? Wat we nodig hebben is een manier om de Dichtheid [Density] van het Lagenmasker [Layer Mask] zelf, aan te passen.

Afbeelding 2
dichtheid-groot

Als je dubbelklikt op de miniatuur [Thumbnail] (zie 1) van het Lagenmasker [Layermask] opent het Eigenschappen venster Curven [Properties Window Curves]. Zorg dat het tabblad Masker [Mask] is geselecteerd (zie 2). Zo niet, klik dan bovenin het venster op het tabblad Masker [Mask]. Het Eigenschappen venster Curven [Properties Window Curves] heeft een schuifje genaamd Dichtheid [Density]. De schuif Dichtheid [Density] doet met een Lagenmasker [Layer Mask] wat de schuif Dekking [Opacity] doet met Lagen [Layers]. Truc nr. 2 op 3.38 van de video: Met andere woorden: als je de Dichtheid [Density] verminderd door de schuif naar links te schuiven, wordt het Lagenmasker [Layer Mask] minder zichtbaar (het effect wordt dus minder bepaald door het Lagenmasker [Layer Mask]). Als je de schuif helemaal naar 0 trekt, wordt alles dat donker is in het Lagenmasker [Layer Mask] volledig onzichtbaar en wordt wit. Als de Dichtheid [Density] staat op 100, worden de aanpassingen van het Lagenmasker [Layer Mask] volledig toegepast. Als de schuif Dichtheid [Density] in het midden staat, is het een combinatie van die twee. Met de schuif Dichtheid [Density] kun je dus het effect dat je wilt gebruiken finetunen.

Stel nu dat je tevreden bent met het effect, maar je wilt dit echt alleen maar toepassen op de lichte wolken en op de reflecties.
Truc nr. 3 op 4.37 van de video. “Cool” is dat je een Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves] of Aanpassingslaag Niveaus [Adjustment Layer Levels] rechtstreeks kunt toepassen op een Lagenmasker [Layer Mask]. Je klikt met de linkermuisknop op de miniatuur [Thumbnail] van het Lagenmasker [Layer Mask] + Ctrl+ M voor venster Curven [Curves] of in het geval van Niveaus [Levels] + Ctrl + L (andere methode is respectievelijk via Afbeelding [Image] >Aanpassingen > [Adjustments] > Curven [Curves] of Afbeelding [Image] >Aanpassingen > [Adjustments] > Niveaus [Levels])
Druk linkermuisknop op miniatuur [Thumbnail] Lagenmasker [Layermask] + Alt om te zien wat er gebeurt met het masker [Mask] als je de Curven [Curves] aanpast. Op 5.09 van de video: maakt Joshua Cripps het Masker [Mask] meer en meer tweeledig, zodat de lichtste delen duidelijker worden geselecteerd en de donkere delen van de afbeelding minder worden geselecteerd. Dus eerst was alles deels geselecteerd en door de aanpassingen van de Curven [Curves] hebben we een duidelijke lijn tussen de zaken die geselecteerd zijn en de dingen die niet geselecteerd zijn. Op 5.38 van de video: Als je nu kijkt naar de afbeelding voor de aanpassing en er na, kun je zien dat de aanpassingen meer betrekking hebben op de wolken en minder op de donkere delen van de afbeelding. Dus als je je Masker [Mask] verder wilt finetunen kun je een Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves] of Aanpassinglaag Niveaus [Adjustment Layer Levels] rechtstreeks erop toepassen.

Stel nu dat je nog een andere aanpassing wilt toevoegen, die overeenkomt met hetgeen er gebeurt met de Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves]. Stel dat je contrast hebt toegevoegd, maar je realiseert je dat hiermee ook de subtiele warme kleurtoon die je krijgt bij het late middaglicht, is vervaagd door het lichter maken van de wolkenpartij. Hoe kun je dat warme licht terughalen? Dat zou je kunnen doen door gebruik te maken van een Aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Hue/Saturation Adjustment Layer].

Afbeelding 3

kleurtoon_verzadiging_groot

Als je de verzadiging [Saturation] te ver opschroeft (zie 3), lijkt de rest van de afbeelding te zijn overgoten met een verf geweer. Dat is niet de bedoeling. We willen de aanpassing alleen maken op het lichtste deel van de afbeelding. Hoe kunnen we hetzelfde Lagenmasker dat we gebuiken voor de Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves] ook gebruiken voor de Aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Adjustment Layer Hue/Saturation]? Dat kan op 3 verschillende manieren.

De 1e manier is door het maken van een Uitknipmasker [Clipping Mask]

Afbeelding 4

clipping

Klik met de linkermuisknop +Alt tussen de Aanpassingslaag en de onderliggende laag, totdat je een pijltje ziet. Of je klikt met de rechtermuis op de Aapassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Adjustment Layer Hue/Saturation] en je kiest uit het uitrolmenu Uitknipmasker maken [Create Clipping Mask]. Het pijltje betekent dat de Aanpassingslaag is vastgemaakt aan de laag er onder en alleen betrekking heeft op die laag. Als je nu de Aanpassingslaag Curven [Adjestment Layer Curves] met het oogje zou uitschakelen (in de video op 7.37), dan schakel je tegelijk het daaraan bevestigde Uitknipmasker [Clipping Mask] uit. Door het Uitknipmasker [Clipping Mask] is de aanpassing van de Aanpassinglaag Kleurtoon/verzadiging [Adjustment Hue/Saturation] alleen zichtbaar in de afbeelding op de plek waar de Aanpassingslaag Curven [Adjustment Layer Curves] zichtbaar is.

De 2e manier:
Afbeelding 5

selectie

Als je met de linkermuisknop ingedrukt + Ctrl op de miniatuur [Thumbnail] van de Laag [Layer] die je wilt kopiëren klikt (zie 1), wordt die laag als een selectie geladen.(zie 2). Je kunt nu iedere Aanpassinglaag uit het Lagenvenster [Layers Panel] toevoegen (zie 3 en 4). Photoshop maakt nu automatisch een kopie Lagenmasker [Layer Mask] voor de gekozen Aanpassingslaag [Adjustment Layer].
Nu kun je de Verzadiging [Saturation] opschroeven in het Eigenschappenvenster Kleurtoon/Verzadiging Properties Window Hue/Saturation] .

De 3e manier:
Maak een Aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Adjustment Layer Hue/Saturation] zoals beschreven in afbeelding 3.
Klik met de linkermuisknop ingedrukt +Alt op de Aanpassingslaag [Adjustment Layer] en sleep die Aanpassingslaag [Adjustment Layer] naar de bovenste Aanpassingslaag [Adjustment Layer] en laat daar los.

Afbeelding 6

slepen

Als er nu door Photoshop middels een venstertje wordt gevraagd of je het Laagmasker [Layer Mask] wilt vervangen klik je op Ja.

Hierboven zijn 3 manieren beschreven om één aanpassing toe te voegen op dezelfde plaats in de afbeelding als een andere aanpassing.

Zelfs als we de Aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Adjustment Layer Hue/Saturation] alleen hebben toegepast op de lichtste delen van de afbeelding, vind de videomaker de Verzadiging [Saturation] in de reflectie teveel. Hoe kun je nu alleen dat deel van de Verzadiging {Saturation] verwijderen?
Je zou je Lagenmasker [Layer Mask] kunnen selecteren (zie video op 9.33) en met een zwart penseel op het Lagenmasker [Layer Mask] het teveel aan verzadiging weg verven. Maar wat gebeurt er nu als je besluit om toch weer de verzadiging [Saturation] aan te passen? Dat doe je dan normaliter door met een wit penseel op het Lagenmasker [Layer Mask] te verven. Nu lukt dat niet omdat je het masker destructief hebt aangepast. Een optie is om het oorspronkelijke masker weer te kopieëren, maar de 5e en laatste truc is een betere manier.

Je kunt een groep [Group] maken met één enkele Laag [Layer] daarin en op de groep [Group] een Laagmasker [Layer Mask] plaatsen.

Op 10.25 van de video
Afbeelding 7

groeperen

Een groep [Group] kun je maken met de sneltoets Ctrl+G (zie 1) of in de Menubalk [MenuBar] te kiezen voor Laag [Layer] > Lagen groeperen [Group Layers](zie 2). Selecteer nu in het Lagenvenster [Layer Panel] het icoon van de groep (door erop te klikken) en klik vervolgens op het 3e icoon (zie 3) in het Lagenvenster [Layers Panel] en maak een Laagmasker [Layer Mask]. Waar je nu ook verft met het zwarte penseel in het Lagenmasker [Layer Mask] van de groep [Group] heeft dat alleen effect op alle lagen in die groep [Group]. In dit geval is dat een enkele laag: de Aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging [Adjustment Hue/saturation]. Als je nu besluit om wat verzadiging terug te brengen in de afbeelding, hoef je alleen maar met een wit penseel op het Lagenmasker [Layer Mask] van de groep [Group] te schilderen. Alle masker informatie blijft in tact.

error: Content is protected !!